Afvallen met gezond eten of diëten

Gezond eten is niet alleen strikt een dieet volgen om op gewicht te blijven en daarbij jezelf voeding te ontnemen waar je juist zo van houd. Het gaat ook over een goed gevoel krijgen of hebben, meer energie en je stemming op pijl houden of beter je niet vervelend gaan voelen als je iets eet.

gezond etenDe experts geven adviezen die je vertellen dat je bepaalde voeding beter niet kan nemen, terwijl een andere expert aangeeft dat je het gewoon wel kan eten. Het is zeer moeilijk om hier een goed evenwicht in te vinden en daarbij er achter komen wat wél goed voor je is. We geven een aantal tips waar je misschien wat aan hebt om gezond bezig te blijven en je daar lekker bij te voelen.

Een aantal tips over voeding en over diëten.

Om succes te hebben met gezonde voeding en daarbij een gezonde lifestyle zijn soms maar een paar kleine beheersbare stappen voor nodig, zonder drastische veranderingen door te voeren in je eetpatroon of dieet. Laat deze kleine veranderingen een gewoonte worden zodat je andere gezonde keuzes kan toevoegen om daardoor nog betere resultaten te behalen.

Bereid je eigen maaltijden. Zodat je kijk hebt op wat er in je eten zit en gedaan zal worden, natuurlijk gezonde ingrediënten.

Probeer de juiste veranderingen in je voeding te maken. Vervang ongezonde voeding voor vervangbare gezonde alternatieven. Het vervangen van gevaarlijke transvetten met gezond vetten. (gebraden kip voor een gegrilde vis)

In plaats van bezig zijn met het tellen van calorieën, denk in je dieet in termen van kleur, variëteit en frisheid. Focus op het zoveel mogelijk vermijden van voorverpakte en verwerkte voedingsmiddelen en kies meer voor verse ingrediënten.

labelLees de labels. Wees bewust wat er in je eten zit. Lees de verpakkingen en zie wat de fabrikanten er vaak met kleine lettertje op zetten. Vaak zitten er grote hoeveelheden suiker of ongezonde vetten in verpakte levensmiddelen. Dit zelfs terwijl er door de fabrikant beweerd zal worden dat het een gezond product is.

Of ga je liever voor een Crashdieet zoals het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet valt onder de noemer crashdiëten omdat je binnen een korte tijd veel af kan vallen. Het afval principe  werkt als volgt. Je neemt of krijgt minder calorieën binnen dan dat je als normaal binnen zou moeten krijgen. Je krijgt per dag  rond de 800 tot 1000 calorieën binnen met het ziekenhuisdieet, wat er al snel voor zal zorgen dat je af gaat vallen. Dit is heel  logisch natuurlijk als je nagaat dat je normaal rond de 2000 calorieën als vrouw per dag nodig hebt en als man rond de 2500  calorieën (hoeveel calorieën heb ik nodig – voedingswijzer)
minder-eten-ziekenhuisdieetJe zal na een paar dagen al snel een paar kilo kwijt zijn omdat je lichaam zijn reserves zal gaan gebruiken. De reserves zijn dan je vocht en vetten. Wat er ook bij komt is dat je lichaam te weinig essentiële voeding binnen zal krijgen waar ook een gevolg aan zal zitten. Je zal al snel futloos, zonder energie en moe worden. Je mist de waardevolle essentiële voedingsstoffen die je nodig hebt om normaal te kunnen functioneren zodat je niet ziek of zwakker zal worden.

Het dieet was meer bedoelt voor patiënten in een ziekenhuis die om medische reden snel af moesten vallen. Dit werd vaak gedaan met medische begeleiding. Dit is heel erg in het kort waar het ziekenhuisdieet voor staat. Het is niet een aanrader om gezond en verantwoord af te willen vallen. Een goede ziekenhuisdieet vervanger is bijvoorbeeld te vinden op de website waar je meer informatie kan vinden over deze gezonde methode.

Focus op hoe je je voelt na het eten. Dit zal je helpen bijdragen tot een gezond nieuwe gewoonte betreffende gewoonten en smaken. Hoe meer gezond voedsel je eet, hoe beter je zult voelen na een maaltijd. Hoe meer junkfood je eet, hoe meer kans je hebt om je ongemakkelijk, misselijk of futloos te voelen. Als je een tijdje gezond gegeten hebt en dan een keer junkfood tot je neemt zal je al snel het verschil merken. Het is zouter en vetter en dit geeft je een minder lekker gevoel.

glas waterDit zal je al vaker hebben gelezen, drink veel water over de gehele dag. Water zorgt er voor dat afval en giftige stoffen je lichaam sneller verlaat. Het zal je vochthuishouding op pijl houden, wat uitdroging zal voorkomen. Genoeg water drinken zorgt er ook een stuk voor dat je je beter voelt. Als je te weinig vocht binnen krijgt kan je vermoeid worden, weinig energie en hoofdpijn kunnen krijgen. Dus blijft genoeg drinken.

Een belangrijke sleutel voor een gezond dieet is matiging. In essentie is het de bedoeling dat je alleen voeding binnen krijgt wat je lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Je moet aan het einde van een maaltijd niet volgepropt zijn van eten. Matiging is ook een kwestie van balans. Ondanks wat de verschillende diëten je doen geloven hebben we allemaal een balans aan eiwitten, vetten, vezels, koolhydraten, vitamines en mineralen nodig om een gezond lichaam te ondersteunen.

matiging-wegenVoor veel mensen is matiging minderen van eten dan je nu doet, maar betekent niet dat je voedsel moet vermijden. Het eten van bacon bij je ontbijt een keer in de zoveel tijd kan geen kwaad, als je dit laat volgen door een gezond lunch en diner. Als je de lunch en diner ook nog donuts, worsten of pizza tot je neemt is het zeker niet goed voor je. We weten zeker dat je daar zelf ook bewust van bent als je het wel zou doen.

Probeer er niet aan te denken dat bepaalde voedingsmiddelen helemaal ‘off-limit;’ zijn, dus dat je ze helemaal nooit meer mag nemen omdat ze niet goed voor je zijn. Verminderen is hierin de sleutel, jezelf alles verbieden geeft je alleen maar frustraties. Als je de zogenaamde foute voedingsmiddelen wil nemen, probeer het dan echt met mate te nemen. Begin met het verminderen van de porties hiervan, dit geeft je al een goed resultaat.

Denk aan kleinere porties eten. De porties van tegenwoordig zijn groter. Een kleiner bord waarvan je eet kan al helpen met minderen van de grote porties. Een voorgerecht als je uit eten gaat delen met je partner of vriend zal ook al stukken schelen. Bestel niet supersize menu’s als je uit eten gaat.

Neem de tijd voor je eten. Stoppen met eten voordat je echt vol bent. Het duurt eigenlijk maar een paar minuten voor je hersenen om aan je lichaam te vertellen dat je genoeg voedsel gehad hebt, daarom is het beter rustig te eten.

eten voor de tv

Eet niet voor de tv of andere afleidingen, dit voorkomt dat je hersenloos alles naar binnen eet zonder er over na te denken en de kans is dan groot dat je jezelf over-eet. Probeer aan tafel te eten.

 

Ontbijten, en eet kleinere maaltijden gedurende de dag.  Een gezond ontbijtgezond ontbijt geeft je metabolisme een jumpstart, terwijl het eten van kleine, gezonde maaltijden (in plaats van de standaard drie grote maaltijden) je energie op pijl zal houden.

 

Verminder Suiker(s)

suikerAfgezien van portiegrootte, Is misschien wel het grootste probleem van het moderne westerse dieet/voeding de hoeveelheid toegevoegde suikers in onze voeding. Het verminderen van snoep en toetjes eten is slechts een deel van de oplossing om te minderen met suiker. Ook in verschillende voedingsmiddelen zoals brood, ontbijtgranen, ingeblikte soep, groenten, pasta sausen, margarine, instant aardappelpuree, diepvriesmaaltijden, vetarme maaltijden, fast food en ketchup zitten de verborgen suikers waarvan je al snel teveel binnen krijgt. Probeer dit te minderen omdat je door deze voedingsmiddelen gewoonweg een hoop lege calorieën binnen krijgt.

Langzaam verminderen van suiker in je dieet zorgt er voor dat je langzaam aan de smaak zonder suiker zal wennen.
Vermijd suikerhoudende (fris)dranken. Probeer het drinken van water met of zonder prik met een scheutje vruchtensap in plaats daarvan.

soepVermijd verwerkt of verpakte voedingsmiddelen zoals soep in blik, diepvries maaltijden, of vetarme maaltijden die bevatten vaak verborgen suiker die al snel de aanbevolen limiet overtreft.
Wees voorzichtig bij het uit eten gaan. De meeste jus, dressings en sauzen zitten ook vol met zout en suikers.
Eet gezonde snacks. Vermijd zoveel mogelijk zoete snacks zoals snoep, chocolade en gebak. In plaats daarvan, eet van nature zoet voedsel zoals fruit, paprika, of natuurlijke pindakaas om je smaak naar zoetigheid te bevredigen.

Gezond afvallen is soms al mogelijk met simpele bruikbare toepasbare tips waar je wat aan hebt. We zullen meer artikelen op de website plaatsen over verschillende diëten, voeding en andere weetjes waar je wat aan kan hebben om gezond bezig te blijven.